keskiviikko 17. heinäkuuta 2019

LEIKKEJÄ HISTORIANTUNNEILLE

Ihmetuoli
Heijastetaan luokan valkokankaalle kuva oppikirjasta. Yksi oppilas istahtaa ihmetuoliin ja esittää jotain kirjan kuvan yksityiskohtaa (esim. henkilö, eläin, esine). Muut arvaavat mistä tai kenestä on kyse. Mikäli arvaaminen on haastavaa, annetaan vihjeitä (esim. tämä eläin eli miljoona vuotta sitten, tällä henkilöllä on kruunu, se on rakennettu kivestä). 

Aikahyppy
Leikitään yhdessä menneisyydessä ja tulevaisuudessa. Keksitään yhdessä aikamatkailuun sopiva rituaali. Oppilaat voivat esim. lausua tai laulaa yhdessä pienen lorun tai laulun, joka kuljettaa osallistujiaan ajassa. Motivoiva ja toimiva voi olla myös liikesarja, pieni yhdessä luotu koreografia, joka pyritään tekemään mahdollisimman yhdenaikaisesti. 

Aikakone
Luokkaan voidaan rakentaa aikakone, jonka avulla niin menneisyyden kuin tulevaisuuden portit avautuvat. Valitaan tilanne nykypäivästä, johon kaikki osallistujat voisivat osallistua yhdessä (esim. urheilukilpailut). Sovitaan, mihin aikakauteen tullaan siirtymään (esim. antiikin Rooma). Oppilaat tekevät paikallaan äänettömästi jotain nykypäivän urheilukilpailuihin liittyvää asiaa (esim. kannustavat, työntävät kuulaa, venyttelevät, haastattelevat urheilijaa, jakavat mitaleita). Ope laske 54321, sanoo: "Aikakone" ja hups, koko joukko siirtyy kuin silmänräpäyksessä ajasta toiseen. Tällöin oppilaat muuttuvat esim. muinaisen Rooman Colosseumin taistelijoita kannustavaksi kansanjoukoksi, keisariksi tai leijonia vastaan taisteleviksi gladiaattoreiksi. 

Taikalasit
Suunnitellaan, piirretään ja väritetään taikalasit, joiden avulla kuka tahansa pystyy siirtymään tulevaisuuteen. Leikataan lasit irti paperista. Kokeillaan taikalaseja. Mitä mahtavat tehdä 2000-luvun oppilaat 100 vuoden kuluttua tulevaisuudessa? Tarvitaanko enää koulurakennuksia, onko sisäimaongelmistat ratkaistu ja miten? 

Kirje / pullopostia - Tyhjä tuoli
Ope löytää luokasta vanhan kirjeen tai pullopostia vanhalta koulun oppilaalta. Kirjeessä oppilas kertoo, että hän haluaisi tavata nykypäivän oppilaita. Mietitään, mitä vanhan koulukaverin kanssa voisi tehdä (esim. leikkiä) tai mitä tältä voisi kysyä. Keksitään yhdessä, kuinka pääsisimme menneisyyteen vanhan koulukaverin luo tai kuinka voisimme saada koulukaverin historiasta nykypäivään (esim. aikakone, loitsu). Tehdään aikahyppy ja tavataan vanha koulukaveri. Oppilaat voivat esim. tehdä pieniä esityksiä kohtaamisesta ja leikkimisestä. Vanha koulun oppilas voidaan myös kutsua tyhjään tuoliin. Asetetaan tuoli ryhmän eteen ja kuvitellaan vanha koulukaveru siihen istumaan. Ryhmä saa vapaasti kysyä koulukaverilta kysymyksiä ja myös vapaasti vastata niihin omalta paikaltaan koulukaverin roolissa.


Kuuma tuoli
Valitaan henkilö esim. käsiteltävästä historian kappaleesta. Yksi oppilaista muuttuu henkilöksi ja istuu kuumaan tuoliin. Muut esittävät henkilölle fakta tai fiktio -kysymyksiä (esim. Miksi sinä olet kuuluisa? Mikä on lempiruokasi?). Kuumassa tuolissa istuva oppilas vastaa  kysymyksiin roolissa.


Leikitään tekstiä - viikinkikylässä
Oppilaat lukevat oppikirjasta tunnin aiheeseen liittyvää tekstiä (esim. Viikinkikylässä). Yksi oppilaista valitsee tekstistä jonkin asian, henkilön tai paikan ja sanoo:
- Minä olen viikinkipäällikkö! Oppilas jähmettyy päälliköksi. 
Toinen oppilaista keksii jotain muuta viikinkeihin liittyvää ja sanoo: 
- Minä olen päällikön palvelija! Oppilas jähmettyy palvelijaksi.

Jatketaan, kunnes viikinkikylä on valmis. Ope voi käydä haastattelemassa viikinkejä esim. heidän tehtävistään. Patsaat (viikinkikylän asukkaat) voidaan myös ”herättää henkiin”.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti